Hoe Tiktok de nieuwe werkethiek in de hand heeft: 4 belangrijke trends
In de huidige maatschappij botsen verschillende idealen en culturen als reacties op de krappe arbeidsmarkt en de veranderende verwachtingen van werknemers. De krappe arbeidsmarkt werkt als een soort katalysator voor onderhandelingen van werknemers over arbeidsvoorwaarden. TikTok speelt hierbij een cruciale rol door uiteenlopende arbeids idealen te versnellen en te laten resoneren.
Hustle Culture is een van deze idealen en misschien wel het meest prominente voorbeeld. Het jaagt jongeren (vooral jongens) aan om extreem hard te werken, tot het ongezonde aan toe, in de hoop snel een fortuin te verdienen. Sjanne den Haan van Youngworks legt uit dat deze term vaak wordt geassocieerd met de start-upcultuur. Je ziet dan ook op TikTok regelmatig jonge CEO’s advies geven over investeringen en prioriteiten stellen om meer werkuren te kunnen maken. Er wordt zelfs geadviseerd om niet te studeren zodat je zo snel mogelijk kunt beginnen met werken, en dropshipping wordt vaak genoemd als instappunt.
Volgens de KVK is dropshippen het goedkoop inkopen van een product en dat voor meer geld doorverkopen via een eigen webshop of ander verkoopplatform. Het wordt hier meteen naar de klant verzonden vanaf de leverancier. Jongeren verdienen bakken met geld met een hustle-houding, maar echt houdbaar is het niet door de totale isolatie en vervreemding van de werkelijkheid. Ook zou deze werkhouding een verhoogd risico hebben op burn-out.
Tegenover de Hustle Culture staat de Lazy Girl Job, een term bedacht door Gabrielle Judge op TikTok. Het gaat hier om banen met een extreem goede werk-privébalans door flexibele werktijden en de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Het moet vooral niet te veel moeite kosten. Judge richt haar filmpjes vooral op jonge vrouwen die op zoek zijn naar hetzelfde: een goed salaris voor zo min mogelijk werk. Deze term is meteen omarmd door haar doelgroep en als een razend vuurtje gingen vrouwen elkaar onderling tips geven over waar je zo’n baan kon vinden en wat je het beste in je cv kon zetten.
De taken van een typische Lazy Girl Job: het beantwoorden van e-mails en telefoontjes, het invoeren van gegevens en vooral heel veel pauzes nemen. Een perfect baantje zou bijvoorbeeld administratief werk bij een techbedrijf zijn, een baan in sales, of een rol als data-analist. Misschien kom je er nu achter dat je een lazy girl job hebt: geniet ervan zolang het duurt. Het is een reactie op de toxic mentaliteit van Hustle Culture, maar bij Lazy Girl Jobs ligt dan weer een bore-out op de loer. Je ziet in reacties op filmpjes bijvoorbeeld mensen zeggen: “I hate it, but it is a lazy girl job.”
Daarnaast is er Quiet Quitting waarbij werknemers langzamerhand hun inzet verminderen tot het minimale vereiste om nog hun baan te behouden. Ze doen precies wat er van hen gevraagd wordt, maar ook niet meer dan dat. Het is dus geen onbetaald overwerk doen of extra onbetaalde taken op je nemen. Dit fenomeen ontstaat vaak uit een gebrek aan motivatie en doorgroeimogelijkheden en groeiende frustratie over de werk-privébalans, wat versterkt wordt door externe factoren zoals inflatie. Mensen moeten harder werken voor dezelfde koopkracht, omdat hun lonen niet evenredig meegroeien met de prijsstijgingen. Hun werk-privébalans valt de verkeerde kant op en dus vinden ze het gewoon niet meer waard om zo hard te werken als ze er niet meer door verienden. Hierbij wordt vaak de term ‘act your wage’ gebruikt, oftewel: gedraag je naar je salaris.
De werkethiek van jongeren op TikTok laat zien dat traditionele arbeidsnormen aan het verschuiven zijn. Een 9-tot-5-baan ligt niet meer voor de hand en door de krappe arbeidsmarkt is er ruimte om alternatieven te ontdekken. Trends als Hustle Culture, Lazy Girl Jobs en Quiet Quitting laten eigenlijk heel duidelijk zien waar deze nieuwe generatie behoefte aan heeft: autonomie, flexibiliteit en geld.
Wat opvalt, is dat hier op de gebruikelijke TikTok-manier ook weer een reactie op volgt. Mensen nemen langzaam afstand van deze idealen. Na van burn-out naar bore-out te zijn gegaan, zijn mensen nu op zoek naar purpose. In 2018 werd de term ‘Bullshit Jobs’ bekend door het boek van David Graeber, die uitlegde dat er te veel nutteloze banen zijn in de wereld. Ofwel: een baan zonder toegevoegde waarde. Mensen verlangen nu naar voldoening, betekenis, maar wel nog met een eerlijk salaris.
Voor werkgevers is het essentieel om te begrijpen dat deze trends niet alleen reacties zijn op de huidige werkcultuur, maar ook een weerspiegeling van wat de nieuwe generatie zoekt in een baan. Zoals autonomie, flexibiliteit en vooral betekenisvol werk. De sleutel tot het aantrekken en behouden van talent is het creëren van een werkomgeving waarin je zowel een eerlijk salaris biedt als tegemoetkomt aan deze behoeften. Zorg ervoor dat bij jou het gras het groenst is.
Video: text