Artikel

(RE)BRANDING BY CULTURE

Ah, het voorjaar. Alles begint opnieuw en krijgt weer kleur. Wij ook! Na een fusie met BVH vier jaar geleden en ter ere van ons vijfjarig bestaan, kozen we ervoor het originele ‘Clubgeist’ te herstellen. Het werd een prachtige rebranding (als je het ons vraagt tenminste) en we vertellen je graag wat we hebben gedaan en waarom. Wie weet biedt het inspiratie voor je eigen merk?

 

Een sterke identiteit is de basis van alles wat we doen voor onze klanten. Van arbeidsmarktcommunicatie tot corporate campagne. Het begint bij de eigenheid van je merk. Hoe breng je die in kaart? Is het exacte wetenschap of eerder fingerspitzengefühl? Spoiler alert: een beetje van beide. 

DE IDENTITEIT VAN JE MERK: LASTIG EN BELANGRIJK

 

Wat ‘branding’ is, lijkt misschien best eenvoudig. Het behelst waarschijnlijk een hoop meer dan je denkt! Het zijn alle manieren waarop je je merk presenteert. Zelf maken wij hierin vaak het onderscheid tussen ‘huisstijl’ en ‘communicatie’. Het gaat om bijvoorbeeld de kleuren, het font, de stijl en de beelden die je gebruikt. En de tone-of-voice, de manier waarop je met de wereld praat. Van logo tot website en van flyer tot abri.

 

Maar daar kun je pas goed mee aan de gang als je het ‘brand’ in de smiezen hebt. Oh oh, die identiteit, hè.

 

Het is voor mensen zelf al lastig om te bepalen wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan. Wat ze uniek maakt. Kun je nagaan hoe het moet zijn om als groep mensen, als merk, onderscheidend te blijven tussen de vele bedrijven, organisaties, ondernemers of instanties die in dezelfde industrie opereren.

 

Maar het is de moeite waard. Want als het goed is, is er geen tweede zoals jij. Je onderscheidend vermogen ben je zelf. Met een duidelijke identiteit kun je sterkere band smeden tussen je bedrijf en doelgroep. En makkelijker nieuwe mensen aanspreken.

 

WAT WE ZOEKEN OM JE IDENTITEIT TE VINDEN

 

Stel, je vraagt ons om de identiteit van je organisatie in kaart te brengen. Waar gaan we dan naar op zoek? Naar datgene waar de ogen van gaan fonkelen. En dus praten wij met je medewerkers. Iedere groep mensen is net iets anders dan de volgende groep. Dat geldt ook voor een bedrijf of een organisatie. Hoe zit jullie cultuur in elkaar? Hoe gaan jullie met elkaar om? Waarom doen jullie het werk zoals jullie het werk doen? Wat ‘bezielt’ jullie, waar zit de begeestering van de club (je snapt ‘m)?

 

Daar ergens vinden we jullie eigenheid. En die kunnen we inzetten als kracht.

“PRODUCTEN OF DIENSTEN KUN JE KOPIËREN, MAAR DIE EIGENHEID NIET.”

Producten of diensten kun je kopiëren, maar die eigenheid niet. Dat maakt het sterk. En als je het goed verbeeldt en onder woorden brengt, spreek je de mensen aan die zich erin herkennen of die er onderdeel van willen zijn. Zo kun je klanten en collega’s vinden die bij je passen, die misschien wel op de lange termijn willen blijven hangen.

DE CLUBGEIST VAN CLUBGEIST

 

We kunnen het aardig vertellen, maar we moeten het natuurlijk ook zelf waarmaken. Dit voorjaar veranderden we onze naam: ClubgeistBVH werd Clubgeist. Een goed moment om onze identiteit opnieuw onder de loep te nemen. 

 

Vol overtuiging kozen we voor het unieke, diepe blauw van de Franse kunstschilder Yves Klein. Deze kleur blauw combineert een gevoel van betrouwbaarheid en intelligentie met creativiteit en kunst. Exemplarisch voor onze manier van werken: we durven dieper te gaan zodat we een sterker statement kunnen maken. Denk maar aan onze campagnes voor KPN en Amnesty International.

 

Maar niet alleen de kleur is bepalend geweest. De basiselementen van ons merk zijn de naam, het logo en de huisstijl. Hier is veel energie in gaan zitten. Onze naam raakt onze missie. We hadden ook gewoon BVH uit het logo kunnen knippen. Maar voor een sterkere en volledige identiteit wilden we de naam een nieuw gezicht geven.

 

In de eerste fase hadden we een heel strak logo, maar daarin misten we allemaal iets. We wilden wat meer gevoel in onze huisstijl en ons speelse karakter naar voren laten komen. Want hoe ‘blauw’ we ook zijn, we zijn ook best… geestig. Zo ontstond het spookje. De Geist. Iets luchtigs waarmee we, bijvoorbeeld, ook kunnen spelen op socials als Instagram. En misschien zie je ‘m op onze site ook rondzweven?