Ton op Marketingfacts over employer branding
Employer branding: het merk benaderen vanuit de mensen die het werk doen. Zo omschrijft Ton Rodenburg zijn vak in een interview op Marketingfacts. “Het is de kern van ieder verhaal dat een bedrijf vertelt. De teamspirit zit erin.”
Een kijkje in de keuken
In een serie artikelen gingen Ruben Blom en Jos Rouw in 2019 op zoek naar de rol van verhalen in verschillende werkgebieden. “Met verhalen geven we onze wereld vorm, vaak zonder dat we het doorhebben,” schreven ze.
Voor editie 1 spraken ze ‘onze’ Ton. De mooie titel: ‘Met employer branding toon je de ziel van je bedrijf’.
In het artikel geeft Ton een kijkje in onze keuken. Hij vertelt over het belang van een duidelijke identiteit als werkgever. De manier waarop we het employer brand onder woorden brengen en naar creatieve concepten vertalen. En de onmisbare rol van leidinggevenden om ervoor te zorgen dat het leeft in de organisatie.
Employer branding begint waar de ogen gaan fonkelen
Een voorproefje: Ton vertelt dat je het employer brand kunt vinden in de interesses en drijfveren die medewerkers met elkaar delen. “Als alleen de directeur het zegt is het gek. Maar als je tien mensen hebt die zeggen ‘dat vinden we tof’ en ‘daar willen we heen’, dan kom je ergens.”
“Daar kom je ook de ziel van het bedrijf op het spoor. Bij de mensen. Waar hun ogen van gaan fonkelen, daar zit de waarheid.”
Van binnen naar buiten
Het komt vaak voor dat bedrijven uitvissen wat hun doelgroep wil horen en daar vervolgens hun verhaal op afstemmen, zeggen de interviewers. “Dat staat me tegen,” zegt Ton. “Een bedrijf moet drijven op wat het zelf wil, niet op wat het van anderen moet. We moeten klantgericht, we moeten innovatiever – dan ben je iedereen al kwijt. Begin met wat de eigen mensen echt willen.”
Buiten winnen is binnen beginnen. Om zijn kijk op de zaak concreet te maken, noemt Ton ook een paar voorbeelden van favoriete werkgeversmerken. Lees het artikel op Marketingfacts.
Video: text