EY

When it matters most

The power of a network when it matters most

Al snel nadat de lockdown in maart 2020 was afgekondigd, constateerde onze klant EY dat de genomen overheidsmaatregelen lang niet voor alle bedrijfstakken toereikend en passend waren. Met name jonge, innovatieve bedrijven, waaronder veel startup en scale ups waar EY een relatie mee heeft, konden geen gebruik maken van de regelingen en steunmaatregelen. EY trok zich hun lot aan en vroeg ons om mee te denken en een groot deel van de communicatie rondom dit plan te verzorgen. Met als doel ze te helpen en hun problematiek onder de aandacht te brengen.

Onze oplossing was een krachtige kick-off en een communicatieplatform dat vooral op sociale media startups en scale ups steunt en met elkaar verbindt. De naam die we voor deze activatie bedachten luidde: “EY covid 19 Startup en scale up support”. Met daarbij het thema: “The power of a network when it matters most.”

De campagne werd afgetrapt met een paginagrote advertentie in het Financieel Dagblad. De kopregel luidde: “Startups gaan de wereld van morgen vormgeven. Maar dan moeten ze wel de wereld van vandaag overleven.” In deze advertentie werd aandacht gevraagd voor de uitzonderingspositie van startups en scale ups en vooral voor het grote belang dat dit soort bedrijven gaan spelen bij het opbouwen van een toekomstbestendige economie. Intussen begonnen we met het ontwikkelen van content voor social media. Voor een deel ging dit over de verschillende manieren waarop EY dit soort bedrijven tijdens de crisis wilde bijstaan. 

Daarnaast maakten we van een aantal startups en scale ups geschreven en gefilmde portretten (storytelling), waarin de ondernemers vertellen hoe ze met deze unieke situatie omgaan. Bedrijven die hieraan meededen waren onder andere thuisbezorgsupermarkt Picnic, TicketSwap, een digitaal platform voor het veilig ruilen van festivaltickets, en Amber, een platform voor elektrische deelauto’s. Mede dankzij dit initiatief werden tijdens de tweede periode van de lockdown een aantal overheidsmaatregelen aangepast zodat ook dit soort bedrijven daar gebruik van konden maken. Maar zeker zo belangrijk was het feit dat via het online platform en social media veel ondernemers hun ervaringen deelden en contact met elkaar zochten. Dat zorgt ervoor dat dit platform nog steeds actief is en dat het initiatief de pandemie overstijgt.

Video: EY Startup en scale up support – Amber

Preview imagePreview image
EY Startup en scale up support – Picnic

Preview imagePreview image
EY Startup en scale up support – Ticketswap

Preview imagePreview image
EY Startup en scale up support – CM