Cross thinkers wanted
De Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA) benaderde ons met een ingewikkelde vraag. Men wilde een meerjarige studentenwervingscampagne ontwikkelen, gericht op met name randstedelijke jongeren, waarin zowel het familieverband als het verschil tussen de beide schools binnen de faculteit duidelijk naar voren kwamen. De campagne moest bovendien passen binnen de overall branding van de UvA.
We bedachten de themaregel: “Cross thinkers wanted”. Daarmee geven we enerzijds uitdrukking aan het feit dat de economie van de toekomst meer dan ooit vraagt om mensen die over muurtjes heen kijken. Anderzijds is het een regel die goed past bij het dwarse imago van de Universiteit van Amsterdam en de stad Amsterdam zelf.
Voor de Amsterdam School of Economics bedachten we vervolgens een campagne die duidelijk maakt dat aan veel, zo niet alles in het leven een economische kant zit. En om zaken te begrijpen en te doorzien kun je maar beter goed naar die economie kijken. Deze campagne, waarvan elke kopregel dezelfde structuur kent: “To understand (…), study economics”, biedt ons de mogelijkheid om een groot aantal voor jongeren aansprekende onderwerpen de revue te laten passeren en aan het vak economie te koppelen. Denk aan muziek, sport, mode, etc.
Voor het cursusjaar 2021 – 2022 werkten we van beide campagnes een groot aantal varianten uit voor gebruik in social media. Ze werden veelvuldig gedeeld en door de doelgroep hoog gewaardeerd. Met respons is de Faculteit Economie en Bedrijfskunde erg tevreden.
Voor de Amsterdam Business School maakten we een campagne die de nadruk juist legt op nieuwe ontwikkelingen binnen de economie en het bedrijfsleven. Ook hier werken we met een vast ‘tekst-grid’: New (…), new business. Op die manier kunnen we eindeloos variëren met voor jongeren aantrekkelijke onderwerpen en beelden.
Video: text